Chokoladetrang, kagetrang eller sliktrang kommer som regel omkring midt på eftermiddagen. Når man spiser hvidt sukker eller hvidt brød, begynder bugspytkirtlen at danne for meget af hormonet insulin. Insulin bringer sukker fra blodet ind i kroppens celler. Det giver et hurtigt fald i blodsukkeret, hvor man så kan få trang til sukker, slik eller kager. Forskning har vist, at et ny-opdaget hormon Fibroblast Growth-Factor også regulerer sukkertrangen. Hormonet bliver udskilt i leveren og fortæller hjernen, om kroppen har lyst til mere sukker eller ej. Jo flere søde sager vi spiser, jo mere Fibroblast Growth-Factor vil leveren danne, og jo mere får hjernen at vide, at kroppen mangler sukker.

Det kan man gøre selv for at forebygge sukkertrang:

  • Dyrk regelmæssig motion
  • Spis en grov og grøn kost uden sukker og raffinerede fødevarer (hvidt mel).
  • Sørg for de sunde proteiner regelmæssigt dagen igennem – det får du i mælkeprodukter, bønner, ærter, linser, nødder og mandler.
  • Undgå måltider domineret af kulhydrater, som brød med marmelade eller grød kogt på vand og med sukker på.
  • Sørg for at få kanel og mineralet krom, som stabiliserer blodsukkeret. Krom findes i te, kaffe, dadel, abrikos, birkes, figen, gule ærter, dild, sennep, linser og mandler.
  • Sørg for et morgenmåltid med sunde proteiner og sunde fedtstoffer, for eksempel grød med kerner og frø kogt på sødmælk; eller rugbrød med pesto, flødeost og humus, kombineret med yoghurt.
  • Tag sunde snacks: En kop kogt varm sødmælk med julekrydderier, som nelliker, ingefær, kanel, gurkemeje, kardemomme og vanille.