En ny stor undersøgelse fra Holland viser, at mælkeprodukter som sådan ikke er skadelige for sundheden, for generelle mælkeprodukter fører ikke til øget risiko for hjertekarsygdom. Tværtimod er det sådan, at hvis man indtager 200 g mere mælk om dagen, så har man 8% lavere risiko for blodpropper. Men fedtfattige mælkeprodukter fører paradoksalt nok til en højere risiko for diabetes – mens yoghurt beskytter i forhold til diabetes, hvor yoghurt faktisk kan reducere risikoen for diabetes.
Det betyder, at det er sundt at spise en vegetarkost, som indeholder mælkeprodukter, men det skal så bestå af fuldfed yoghurt og de fuldfede mælkeprodukter, ikke de fedtfattige. Det handler altså om at indtage sødmælk, smør, fløde og flødeost.

Mælk er sundt fordi mælk stort set indeholder alle næringsstoffer. Mælkefedtet i sødmælk og fløde indeholder de sunde omega 3-fedtsyrer, de fedtopløselige vitaminer A, D, E og K1 samt vitamin K2. Fuldfed sødmælk indeholder dobbelt så meget folinsyre og 10 gange mere vitamin A, end minimælk og skummetmælk gør. Økologisk mælk er sundere, fordi økologisk mælk indeholder langt flere af de sunde næringsstoffer.

Mange patienter har positiv virkning af at undgå samtlige kolde mælkeprodukter, herunder skummetmælk, letmælk, ymer og yoghurt, og i stedet overgå til fuldfed økologisk varm sødmælk, kogt med betændelseshæmmende krydderier som gurkemeje, kanel, kardemomme, vanille og lidt kokossukker, og eventuelt hældt over tvebakker, mandler, dadler og rosiner.